خوانسار نیوز

رسانه تحیلی خبری خوانسار

خوانسار نیوز

رسانه تحیلی خبری خوانسار

نشانی جدید خوانسارنیوز: khansarnews.ir

سرویس فرهنگی: هنر ودیعه ای الهی و جلوه و جلال اوست که از سوی خدا در وجود انسان تجلی پیدا می کند.

به گزارش خوانسارنیوز، استاد یداله کابلی خوانساری در مراسم تجلیل از وی که توسط مسوولان و مردم زاذگاهش در خوانسار برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: هنر یک منشور چند وجهی است که هر وجه آن به یک زیبایی و یک تابندگی و ابعادی از این حلقه اتصال، ارتباط پیدا می کند  و کسانی که به صاحب هنر و زیبایی متصل هستند جزو اولیاء ا... به شمار می روند و به نوعی هنر مقام و منزلتی را داراست که فقط توسط چنین جنبه هایی در وجود آدم جلوه گر می شود.

این استاد برجسته هنر خوشنویسی با تاکید بر این نکته که هنر نه دانشگاه دارد، نه آیین نامه و اساسنامه و نه ماده و تبصره، ادامه داد: هنر جریانی است فقط که با اراده او به سمت و سویش حرکت می کنیم.

وی تصریح کرد: هنر در سه بعد معرفت، همت و تلاش و ایمان می تواند به یک ابعاد متعالی برسد و هنرمند کسی است که این ابعاد جامع را در وجود خود داشته باشد.

 

سایت آثار هنرمندان ایران/نمایشگاه آثار خوشنویسی و مراسم تجلیل از استاد یداله کابلی در خوانسار

هنرمندان امروزی میراث دار بزرگانی چون محمودی و ادیب اند

استاد کابلی خوانساری، زادگاه خود را شهری معرفی کرد که جدای از حوزه علم و ادب و اخلاق و فضیلت، یکی از قطبهای سرزمین ایران محسوب می شود که در حوزه موسیقی، پدر اواز ایران استاد ادیب خوانساری و دردانه اواز ایران، محمودی خوانساری را داشته است و هنرمندان امروزی را میراث دار این بزرگان دانست.

وی در ادامه سخنان خود، با اشاره به آثار مکتوب به جا مانده در طی هزار سال گذشته به ویژه کتابت های انجام شده در زمینه قرآن کریم بیان داشت: هنر خوشنویسی نقش عمده ای در حفظ میراث ادبی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی داشته و آن را حراست نموده و لذا در برابر همه هنرهای دیگر بی دلیل نیست که این هنر، هنر قدسی نامیده شده است.

این چهره ماندگار هنر خوشنویسی،  از هنرمندان عرصه خوشنویسی تحت عنوان کسانی یاد نمود که نیابت خلاقیت خدا را در وجود خود حس کردند و از راه این توانایی و این عنایت توانسته اند کوششی در مسیر این دستاورد تاریخی و معنوی به نام خوشنویسی عرضه کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پژوهش های مختلفی که شرق شناسان و ایران شناسان مختلف انجام داده اند، گفت: هرجا محقق و پژوهشگری در حوزه تمدن و فرهنگ ایرانی غور نموده و دست و دلی به کار بسته، به موضوع خوشنویسی که رسیده از باب گسترش و ابعاد عظیمی که در حوزه خوشنویسی در تمام دنیا منتشر شده است، به واقع به حیرت فرو رفته است.

دوران حاضر، دوران طلایی خوشنویسی است.

عضو عالی انجمن خوشنویسان ایران، دوران حاضر را یکی از دوران طلایی خوشنویسی سرزمین ایران دانست و تصریح کرد که در گذشته تاریخ چه به لحاظ کمی و چه کیفی چنین آثار برجسته ای نداشته ایم.

وی افزود: انجمن خوشنویسان ایران در حال حاضر بیش از 35 هزار عضو دارد که یکی از بزرگترین کانون های هنری کشور محسوب می شود که انسان های برجسته ای در آن پرورش یافته اند و نیمی از آنان را بانوان تشکیل می دهند.

استاد کابلی خوانساری، با اشاره به این مطلب که اغلب هنرمندان مطرح خوشنویسی شهرستانی هستند، تاکید کرد: در حوزه هنر نباید چیزی به نام محرومیت داشته باشیم، چرا که اگر کسی در وجودش عشق و آن سه اصل باشد، وجود آدمی متعالی تر از آن است که چیزی مانع عروج او شود.

وی ادامه داد: در چهل سالی که به شهرهای مختلف رفته ام همواره حسرت خورده ام که چرا خوانسار با این هم استعداد و پشتوانه قوی چرا در زمینه خوشنویسی کمتر رشد کرده است و اکنون جای خوشحالی است که با تشکیل انجمن خوشنویسان در خوانسار اقدامات بسیار خوبی در این زمینه در حال انجام است.

چگونه است که در حوزه هنر، همه سفره ها تهی و دستها خالی می شود؟

چهره ماندگار هنر شکسته نویسی معاصر، با انتقاد از نحوه تجلیل از برترین های رشته های هنری در مقایسه با حوزه ورزش تصرح کرد: من با ورزش مخالف نیستم و اصولاً به وجود چهره های شادابی که می توانند در حوزه ورزش دفاع کنند افتخار می کنم، اما وقتی می بینم به هر کدام از بچه های تیمی که مقام چندانی نیاورده 150 سکه می دهند، می گویم به چه حقی و از کدام خزانه می بخشند و چگونه است که در حوزه هنر، همه سفره ها تهی و دستها خالی می شود؟

وی از نحوه خرید و حمایت از آثار هنرمندان خوشنویس نیز گلایه مرد و خواستار حمایت جدی مسوولان در این خصوص شد.

استاد کابلی در پایان اظهار امیدواری نمود با توجه به استعدادهای فراوانی که در خوانسار در زمینه هنر و به ویژه خوشنویسی وجود دارد، اقدامات لازم جهت اعتلا و پیشرفت این هنر اصیل ایرانی توسط مسوولین صورت پذیرد.

 

لازم به ذکر است که در پایان این مراسم با تقدیم لوح تقدیر و تندیس های یادبودی توسط فرماندار، شورای اسلامی شهر و شهردار خوانسار از خدمات این استاد برجسته خوشنویسی ایران تجلیل به عمل آمد.

نظرات  (۲)

سلام ضمن تقدیروتشکر ازاقای فرماندار خوب یگ سوال دارم چرا هرکجا میروند معاون راباخودش می برد مگر از اموجان هراسی دارید شاید جوانان سوال خاصی ازشما داشته باشند اخه.....
باسلام

استاد کابلی به حق که باعث افتخار و مباهات ما خوانساریها هستند

خوشحالم که در زمان حیات این بزرگوار از ایشان تجلیل شده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی