خوانسار نیوز

رسانه تحیلی خبری خوانسار

خوانسار نیوز

رسانه تحیلی خبری خوانسار

نشانی جدید خوانسارنیوز: khansarnews.ir

 

سرویس اجتماعی- تبلیغات رسمی نامزدهای شورای اسلامی شهر وارد سومین روز خود شده است. با وجود آن که تنور انتخابات ریاست جمهوری در خارج صدا و سیما چندان داغ نشده اما انتخابات شورای اسلامی شهر، شور و نشاط خاص خودش را دارد و ستادها یکی پس از دیگری فعال شده و پوسترها و بنرهای تبلیغاتی در جای جای شهر خودنمایی می کنند.

 

خسرو دهاقین

نویسنده: خسرو دهاقین
عضو شورای اسلامی شهر
و شهرستان خوانسار
http://www.dahaghin.ir

به نظر می رسد، انتخابات این دوره شورای اسلامی شهر خوانسار در چند بعد با انتخابات دوره های قبل متفاوت باشد. بخشی از این تفاوت طبیعی است. به هر حال نوع نگرش مردم به وظایف شوراها، ارزیابی عملکردهای مثبت و منفی شوراهای قبل و شرایط روز شهر و حتی کشور از عواملی هستند که در نگاه مردم به این مقوله مهم اجتماعی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. اما در این نوشتار به برخی از تفاوتهای این انتخابات با دوره های گذشته اشاره هایی خواهد شد.

شاید یکی از بارزترین تفاوتهای انتخابات شورای اسلامی شهر خوانسار در دوره چهارم رویکرد بسیاری از نامزدها در ارائه دیدگاهها به صورت مبسوط تر نسبت به گذشته است. در دوره گذشته شورا، نگارنده تنها نامزدی بود که با ارائه سوابق، دیدگاهها و نظرات خود به صورت مبسوط و مشروح پای به عرصه رقابت نهاد. این موضوع که در آن زمان بسیار مورد توجه شهروندان قرار گرفت، شاید خود فتح بابی شد برای تغییر شیوه های تبلیغاتی گذشته که عمدتاً در چند شعار و جمله کوتاه خلاصه می شد. عبور از چند شعار کلی و پرداختن به برنامه ها و ارائه دیدگاه ها اتفاق خجسته ای است که می تواند زمینه ساز انتخاب بهتری برای مردم و تغییر جهت از سوی فرد محوری به برنامه محوری شود و از سویی باعث دقت بیشتر نامزدها در ارائه وعده و وعید به مردم می گردد.

رویکرد تبلیغات مجازی از ویژگی های دیگری است که فضای امروز انتخابات شوراها را متفاوت از فضای سالهای گذشته کرده است. با توجه به این که خوانسار از معدود شهرستانهایی است که به نسبت جمعیت خود دارای وبلاگهای متعدد و به تبع آن خوانندگان بسیاری در این فضاست، وبلاگها به نوعی خلاء مطبوعات و رسانه های جمعی در این شهرستان را پر کرده اند. در حال حاضر تعدادی از کاندیداها فعالیت تبلیغی خود را در فضای مجازی آغاز کرده اند که پیش بینی می شود بر تعداد آنها در چند روز آینده نیز افزوده گردد. قابلیت برقراری ارتباط دوجانبه و بیان آزادانه دیدگاههای افراد با توجه به عدم ضرورت معرفی نظردهندگان از عواملی است که مخاطبان را ترغیب به ارتباط از این طریق با نامزدها و اطلاع از نظرات آنان می کند.

کاهش آمار داوطلبان شورای چهارم از ویژگیهای دور از انتظار این دوره بود. در حالی که در دوره گذشته 28 نفر در رقابتهای شورای شهر شرکت نمودند، در دور جدید 19 نفر در انتخابات خود را در معرض رای عموم قرار خواهند داد. عده ای علت کاهش این تعداد را ناشی از عدم ثبت نام برخی از چهره های سرشناس دوره های قبل شورا در انتخابات می دانند و عده دیگر نگرانی از رد صلاحیت های بی سابقه ای که متاسفانه در انتخابات دوره قبل شوراها اتفاق افتاد را عاملی برای این رفتار برشمرده اند. آسیب شناسی در این خصوص موضوعی است که باید توسط جامعه شناسان و متخصصین امر مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

با وجود نقطه ضعف بالا، باید به این نکته اشاره نمود که ورود بانوان در عرصه انتخابات شورای شهر خوانسار نسبت به گذشته دارای رشد خوبی بوده است؛ هر چند در میانه راه از 6 نفر کاندیدای ثبت نام کننده خانم، دو نفر انصراف خود را اعلام نمودند با این حال حضور 4 نامزد زن در مقابل 15 کاندیدای مرد، نسبت قابل ملاحظه تری نسبت به گذشته را نشان می دهد.

گرچه مدرک تحصیلی را نمی توان به تنهایی ملاکی برای انتخاب اعضای شورا دانست، با این وجود حضور حدود 85 درصد از نامزدهای این دوره با مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشداز نکات مثبتی است که در دوره جدید می توان بدان اشاره کرد. یکی از دلایل این اتفاق تغییراتی است که در قانون انتخابات شوراها رخ داد و به موجب آن حداقل مدرک مورد نیاز برای داوطلبان شورای شهر در شهرهای بالای بیست هزار نفر لیسانس اعلام شد. البته اعضای دوره های قبلی شورا از شرط مدرک مستثنی شدند. بعید نیست که این موضوع، خود عاملی برای عدم ثبت نام برخی از چهره های فعال شهر در انتخابات به لحاظ نداشتن مدرک تحصیلی مورد نیاز بوده باشد.

در دوره جدید انتخابات شورای شهر خوانسار، از کاندیداهای این دوره یک نامزد دارای تجربه سه دوره عضویت در شورا و سه نامزد با یک دوره سابقه شورایی می باشند. در دوره سوم هر پنج نفر عضو قبلی شورای دوم نامزد شرکت در انتخابات بودند، در حالی که صرفاً دو تن از اعضای شورای سوم کاندیدای شرکت در دور جدید انتخابات شده اند.

همچنین بر اساس بررسی های انجام شده به نظر می رسد، دست کم 7 نفر از نامزدها تا کنون سابقه فعالیت اجرایی چندانی نداشته اند و بقیه در مراکز دولتی یا خصوصی دارای فعالیتهای اجرایی بوده اند.

 با وجود آن که اطلاعات دقیقی از سن داوطلبان در دسترس نیست اما بر اساس شواهد ظاهری، یکی از خصوصیات برجسته این دوره، حضور 13 نیروی جوان در بین 19 نامزد شوراست که به نوعی بی سابقه و قابل تامل است.

با تمام توضیحات فوق بررسی ها نشان دهنده نوعی سردرگمی مردم در انتخاب 7 نفر اصلح از بین 19 نامزد ورود به شورای شهر خوانسار است. به نظر می رسد در این دوره، انتخاب نسبت به دوره های قبل کمی سخت تر شده است. بروز شایعاتی از قبیل انتساب برخی نامزدها به شخص یا جریانی خاص –که البته ظاهراً روز گذشته توسط یکی از مسوولین به شدت تکذیب شده است- و شایعه بومی نبودن برخی نامزدها، نگرانی از شکل گیری دوقطبی یا چندقطبی در شورا به گونه ای که موجب بروز تنش و اختلافات عمیق در روند امور جاری شورا شود، از جمله مسائلی است که این روزها در محافل عمومی و خصوصی نقل می شود.

متاسفانه عدم شکل گیری ائتلاف های هم سو و هم جهت در زمان انتخابات شوراها یکی از ضعف های انتخابات شوراها در خوانسار است. این موضوع سبب بروز جهت گیری های عمدتاً محلی در انتخاب ها (که البته در صورتی که بدون تعصب و بر اساس شایستگی افراد صورت پذیرد شاید کاملاً مذموم نباشد) می گردد و این که آیا افراد در تشکیل شورا می توانند با یکدیگر تعاملات سازنده و همفکری و همدلی لازم را داشته باشند، مساله ای است که قابل تامل است. نگاه به برنامه های افراد و یافتن نقاط مشترک برنامه ها و همچنین سوابق اجرایی نامزدها و کارنامه گذشته آنها می تواند بخشی از این خلاء را پر کند.


نظرات  (۳)

سلام
مثل همیشه تحلیلی به جا و درکل زیبا .
برای اون 13 جوان جویای نام و بعضی هم جویای کار آرزوی موفقیت میکنم .

۱۸ خرداد ۹۲ ، ۱۴:۰۲ کامران میرمحمدی
شهاب عزیز در مورد کاندیدا ها  یک مقدار کم لطفی نکردید ؟!

 خیلی خوب و جالب بود امیدوارم افراد اصلح و کارآمد وارد شورای شهر خوانسار بشوند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی