خوانسار نیوز

رسانه تحیلی خبری خوانسار

خوانسار نیوز

رسانه تحیلی خبری خوانسار

نشانی جدید خوانسارنیوز: khansarnews.ir

مصاحبه هفته نامه نسل فردا غرب استان با  آقای هوشنگ صانعی، رییس شورای اسلامی شهر و شهرستان خوانسار

چهارشنبه، 11/2/92، شماره 4264

1.      ارزیابی جنابعالی از کل فلسفه وجودی شوراها چیست و چقدر این نهاد مردمی به اهداف اصلی خود نزدیک شده است؟

با سلام خدمت کلیه شهروندان خوب شهرستان خوانسار و همچنین تمامی خوانندگان عزیز این هفته نامه و نیز تبریک ایام میلاد حضرت زهرا (س) و گرامیداشت هفته شوراها، به عقیده بنده وجود شوراها که نمونه ای از مردمسالاری دینی و مشارکت مردم در سرنوشت خود در ابعاد مختلف می باشد یکی از ضروریات هر جامعه متمدن است و صرفنظر از خلأها یا ضعف های قانونی شوراها در حیطه وظایف و اختیارات، در دوره های متمادی خدمات شایسته ای با همکاری شوراها انجام شده است. در مورد بخش دوم سوال شما هم باید عرض کنم که هر چه از عمر شوراها بیشتر می گذرد با آشناتر شدن مردم و مسوولین با شوراها، ظرفیتهای ناشناخته این نهادهای مردمی نمایان تر شده و بالطبع اهداف مورد نظر در قانون اساسی و قانون شوراها نیز به تدریج در مسیر تحقق بیشتر قرار می گیرد. ضمن این که در هر دوره از شورا تجربه های جدیدی حاصل می شود که انتظار مردم را از شوراهای بعدی بیشتر می کند، که این موضوع در ذات خود امر مبارکی است.

2.      شورای شهر در سالهای اخیر چقدر تصمیم گیری ها از افراد صاحب ایده و اندیشه استفاده کرده است؟

همانگونه که مستحضرید شورا برآیند افکار عمومی بوده و مردم اعضای شوراها را با توجه به بررسی و شناختی که از آنها دارند برمی گزینند و به آنان وکالت در خصوص تصمیم گیری امور را اعطا می کنند. با توجه به ضرورت اتخاذ تصمیمات متعدد طبعاً نمی توان در تمامی مصوبات و تصمیم گیری ها از همه افراد بهره جست اما در این شورا از طریق جلسات خصوصی و یا عمومی در حوزه های مختلف سعی شده است تا حد امکان از نظرات و دیدگاههای افراد صاحبنظر استفاده گردد اما به هر حال قانوناً اتخاذ تصمیم نهایی بر پایه آراء و نظرات اکثریت اعضای شورا بوده است.

3.      شما به عنوان رییس شورا از عملکرد اعضای کمیسیون ها در شورا راضی هستید؟

اگر منظور شما تشکیل کمیسیون ها در چارچوبی مانند مجلس و شوراهای کلان شهرهاست باید عرض کنم که در شوراهای کم جمعیت، تشکیل کمیسیونها به معنای خاص خود که قاعدتاً هر عضو باید در یک یا چند کمیسیون عضو باشد، متفاوت است. در شورای شهر خوانسار از همان آغاز هر یک از اعضا متناسب با تخصص خود مسوولیت کمیسیونی را برعهده گرفتند و معمولاً همه اعضا در کمیسیونها حضور داشتند و مصوبات مرتبط با مدیریت مسوول هر کمیسیون و در صورت نیاز کسب مشاوره از کارشناسان و خبرگان هر موضوع بررسی کارشناسی شده و نهایتاً پس از بحث و بررسی نهایی در خصوص آنها اتخاذ تصمیم می شد. اما در مفهوم عام کمیسیون جلساتی با برخی از صاحبنظران در حوزه های خاص نیز تشکیل گردید که البته بیشتر به کلیات مسائل شهرستان پرداخته می شد و نتایج در همان کمیسیونهای داخلی خود شورا مورد بحث و بررسی قرار می گرفت.

4.      یکی از وظایف شورا رسیدگی به مسائل فرهنگی، اجتماعی شهر است ولذا در کلان شهرها سازمان های فرهنگی هنری شهرداری فعال هستند ولی به نظر می رسد کمیسیون فرهنگی شورای شهر خوانسار در این زمینه مناسبتی عمل می کند. نظر شما در این مورد چیست؟

بنده بر خلاف نظر شما معتقدم که شورای شهر خوانسار با وجود ویژگی ها و محدودیتهای خاص شهرستان، فعالیت های خود را از حوزه های مناسبتی به سمت و سوی برنامه های متنوع فرهنگی اجتماعی به ویژه در حوزه افزایش نشاط اجتماعی و تکریم شهروندان به ویژه اقشار فرهیخته و موثر شهرستان و نیز چهره های شاخص شهرستان در حوزه های مختلف معطوف داشته است. برخی از برنامه های فرهنگی این دوره شورا در نوع خود کم نظیر و برای اولین بار در شهرستان اجرا شده است. تشکیل کمیته فرهنگ شهروندی و وارد کردن جدی و مستقل شهرداری به عرصه های فرهنگی یکی از دستاوردهای این شورا بود که برنامه های متنوعی در راستای نهادینه کردن فرهنگ شهروندی در شهر خوانسار اجرا نموده است. تجلیل از خیرین و سرمایه گذاران و افراد موثر شهرستان، تجلیل شایسته از رتبه آوران برتر کنکور و دانش آموزان ممتاز، برگزاری جشنواره ها و مراسمات فرهنگی مذهبی، برگزاری پیاده روی های خانوادگی و حمایت از گروههای فرهنگی هنری و ورزشی بخشی از برنامه های فرهنگی اجتماعی شورا بوده است. مهمترین دستاورد فرهنگی اجتماعی شورا را می توان به باز شدن فضای فعالیتهای عمومی و گسترش نشاط جمعی و افزایش امید در جامعه دانست.

5.      آیا شورای شهر، جلسه پرسش و پاسخ با مردم در چند سال اخیر داشته است؟

بله، با توجه به این که شورای اسلامی شهر خوانسار همه روزه به جز ایام تعطیل به روی کلیه شهروندان باز بوده، خوشبختانه مرتباً اقشار مختلف با حضور در جلسات به صورت عمومی و یا خصوصی ضمن پیگیری مسائل شهر، از روند پیشرفت امور مطلع بوده اند. همچنین جلساتی نیز با حضور اعضای شورا، شهرداران محترم قبلی و فعلی و برخی مسؤولین شهرستان در مساجد برگزار می شد که شهروندان آزادانه به پرسش و پاسخ در خصوص مسائل  و مشکلات خود پرداخته اند. جلسات عمومی در دفتر شورا با حضور اقشار مختلف از جمله کسبه و بازاریان، فرهنگیان، هنرمندان، وبلاگ نویسان و خبرنگاران نیز از جمله اقدامات شورا در این حوزه بوده است. علاوه بر این، یکی از ابتکارات این شورا ارتباط با مخاطبان فضای مجازی که قشر زیادی از جوانان خوانساری را تشکیل می دهد، از طریق سایتها و وبلاگها بوده که ضمن بررسی نظرات و دیدگاههای آنان به پاسخگویی مستمر به شهروندان در این محیط نیز مبادرت به عمل آمده است.

6.      در مورد حقوق دریافتی اعضای شورا حرف و حدیث های زیادی است. لطفاً یکبار برای مردم بگویید اعضای شورا چقدر حقوق می گیرند و از کجا تامین می شود؟

اعتبارات شورای شهر بر اساس قانون بودجه شهرداری متناسب با بودجه سالانه شهرداری تأمین می شود که تخصیص کامل آن منوط به تحقق همه بودجه شهرداری در همان سال است که در شهرهای کوچک مبلغ قابل توجهی نیست. این اعتبار علاوه بر آن که به عنوان حق الجلسه (نه حقوق ثابت) بر حسب میزان ساعات حضور در جلسات رسمی به اعضا تعلق می گیرد، بلکه شورای اسلامی شهر و همچنین شورای اسلامی شهرستان، بسیاری از کمک های بخش فرهنگی و اجتماعی و همچنین برخی از هرینه های جاری خود را از محل اعتبارات شورا پرداخت نموده اند. این مطلب را هم باید اضافه کنم که عملاً بسیاری از جلسات این شورا به صورت افتخاری بوده و حق الجلسه دریافتی اعضا به طور میانگین یک سوم تعداد کل جلسات ماهانه داخل و خارج از شورا بوده است.

7.      به نظر شما مشکلات پیش روی شوراهای اسلامی و همچنین تنگناهای موجود بر سر برنامه ها و مصوبه های آنان چیست؟

یکی از مشکلات جدی شوراها عدم تبیین جایگاه و نقش سازنده این نهاد مدنی در بین برخی مردم و مسوولان است. از سویی خلأها و ایرادهای قانونی در خصوص وظایف شوراها در برخی موارد سبب می شود انتظارات مردم از شوراها کاملاً برآورده نشود. ازجمله این ایرادات می توان به عدم تحقق مدیریت جامع شهری اشاره کرد که در صورت تصویب و تحقق آن کلیه دستگاههای خدماتی به صورت یکپارچه تحت یک مدیریت واحد وظایف خود را انجام می دهند. با این وجود با همدلی بین خود اعضای شورا، همیاری و مشارکت کلیه شهروندان به ویژه خیرین و افراد تاثیرگذار و همچنین تعامل و وحدت مسوولین شهرستان می توان ضمن  به حداقل رساندن مشکلات، گامهای مثبتی در جهت پیشرفت و سازندگی شهر برداشت.

8.      جنابعالی از روند توسعه و پیشرفت شهرستان خوانسار راضی هستید؟

خوانسار شهری است با قدمت و پیشینه غنی فرهنگی، مذهبی و اقتصادی و از نظر طبیعت یکی از مناطق زیبای کشور با پتانسیل عالی برای توسعه علمی و گردشگری به شمار می رود. توسعه خوانسار که پس از سیل ویرانگر 66 با رشدی منفی مواجه شده بود خوشبختانه هم اینک روندی رو به رشد گرفته و با انجام برخی اقدامات زیربنایی در شهرستان که بخشی از آن توسط دولتهای مختلف و بخشی از آن با همت نهادهای غیر دولتی همچون شهرداری و نیز حمایت و کمک بی دریغ خیرین بزرگوار خوانساری صورت گرفته شاهد رونق بهتری در اوضاع شهرستان هستیم. با این حال کارهای مانده  تا رسیدن شهرستان به جایگاه واقعی خود در منطقه زیاد است. از جمله معضل بزرگ اشتغال یکی از آفتهای این شهرستان است که با وجود پیگیری های فراوان به نتیجه نهایی نرسیده و سبب مهاجرت عده زیادی از جوانان به شهرستانها و استانهای دیگر به ویژه تهران گردیده که از مسوولین و همچنین اعضای محترم شورای آینده نیز خواستار ادامه پیگیری جدی این موضوع هستیم. در مورد نقش شورای اسلامی شهر خوانسار در این خصوص باید به 6 سال گذشته برگردیم و موقعیت آن زمان را با وضعیت فعلی مقایسه کنیم. پیگیریهای متعدد شورا در خصوص بسیاری از نیازهای عمده شهرستان همچون استقلال دانشکده ریاضی، اخذ مجوز و راه اندازی دانشگاه آزاد اسلامی، دریافت مجوز و آغاز به کار دانشکده (پردیس) کشاورزی، کلنگ زنی تونل خوانسار، حفر چاه آب میان تیر، تصویب طرح های جامع شهر و طرح جامع گردشگری سرچشمه، ارتقاء درجه شهرداری از 6 به 7، جذب سرمایه گذاران و مشارکت خیرین در انجام پروژه های بزرگ در شهرستان به ویژه برای اولین بار در طرح های شهرداری، احداث کارخانه شن و ماسه در راستای تامین نیاز منطقه و ایجاد درآمدزایی پایدار، خرید ماشین آلات متعدد برای شهرداری بخش کوچکی از پیگیری های جدی و مستمر شورا همگام با مسؤولین و با پشتوانه مردم شریف شهرستان انجام شده است که انشاا... به صورت مشروح در آینده ای نزدیک به اطلاع عموم خواهد رسید.

9.      ضمن تشکر از جنابعالی که وقتتان را در اختیار هفته نامه قرار دادید، در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.

با توجه به نزدیک شدن به اواخر دوره سوم شورا وظیفه خود می دانم که از همه مردم خوب و بزرگوار شهرستان که با اعتماد به اعضای این دوره شورا بار سنگین این امانت را بر دوشمان نهاده و همیشه و همه جا همراه و پشتیبان خادمان خود در شورای اسلامی شهرستان بوده اند سپاسگزاری ویژه ای داشته باشم. همچنین از همراهی شهرداران محترم قبلی و فعلی، پرسنل خدوم شهرداری و همه مسوولین عزیز در رده های مختلف و نیز خیرین و سرمایه گذاران عزیز و کلیه کسانی که حتی کوچکترین قدم را در راه  ارتقا و پیشرفت این منطقه برداشته اند صمیمانه تقدیر و تشکر می نمایم.

در پایان امیدوارم در انتخابات پیش رو، مردم عزیز با دقت کافی و بررسی های صحیح خود نسبت به انتخاب اصلح در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا آینده ای روشن تر را برای شهرستان و کشور عزیزمان رقم زنند. همچنین برای منتخبین شورای اسلامی دوره چهارم نیز آرزوی توفیق مسئلت می دارم.

به امید فردایی بهتر برای خوانسار عزیز


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۲/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی