خوانسار نیوز

رسانه تحیلی خبری خوانسار

خوانسار نیوز

رسانه تحیلی خبری خوانسار

نشانی جدید خوانسارنیوز: khansarnews.ir

وبگردی: گنجینه های رها شده خوانسار!

يكشنبه, ۲ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۳۳ ب.ظ

گزارش و عکس: علی معصومی

ماخذ: تالار گفتمان خوانساری ها

سرویس فرهنگی- راه دوری نیاز نیست برویم! فقط چند دقیقه پیاده روی لازم است تا به این گنجینه گران بها برسیم.

 گنجینه ای که با بی مهری تمام در حال نابودی است. سنگ قبر هایی که اگر بی نظیر نباشند کم نظیر هستند . سنگ هایی که به دست اساتید هنرمندی همچون استاد ابراهیم کتابچی، حجاری شده اند. دقتی که در سنگ نگاره های تخت جمشید هست را اینجا هم می شود دید.

[عکس: IMG_8059.jpg]

 

 چگونه از یک تکه سنگ چنین شاهکار هایی را حجاری کرده اند آنهم با امکانات بسیار محدود چون یک چکش و تعداد قلم. اگر به خط روی سنگ ها نگاه کنیم می بینیم که چه هنرمندانه نوشته و کنده کاری شده اند. نوشتن این خط زیبا حتی روی کاغذ کار هرکسی نیست و هر استادی در کار خود روی کاغذ اگر خطایی کند می تواند از نو شروع کند ولی روی سنگ چطور ؟! بدون هیچ ایرادی تراشیده شدن آن هم با این خط و دقت زیبا !
در حاشیه سنگ ها آنگونه که رسم بوده شعری در وصف آن مرحوم نوشته و حجاری می شده که در آن شعر گفته می شد او که و چکاره بود یا پدرش چه کسی بوده و کی از دنیا رفته و … در مرکز سنگ هم آیات قرآن نوشته شده است.
تعدادی از سنگ ها دارای تصاویری هستند که حکایت از شغل و حرفه آن شخص دارند. در عکس اول فرد یک قاشق تراش بود و در عکس آخر فرد یک خیاط . متاسفانه تعداد زیادی از سنگ ها از بین رفته اند و تعدادی دیگر زیر خاک و تعدادی هم در خطر شکستن؛ سنگ هایی که قدمتی تا ۲۰۰ سال دارند. حال که میراث فرهنگی خودش را به خواب زده، داخل مقبره هایی که دیواره هایش پر از نقاشی بوده ، آتش روشن می کنند و نقاشی ها را با دود می پوشانند، دیواره های آن ها را برای پیدا کردن گنج تخریب می کنند و سفال های قدیمی را روی هم می ریزند که جلوی دست و پایشان نباشد . کاش وقتی به هوای سه شنبه بازار از این قبرستان تاریخی رد می شوید با کمی دقت به این هنر های ماندگار کاری می کردیم که از تخریبشان جلوگیری شود.
پیشنهاد می کنم یکبار هم که شده نگاهی از نزدیک به این گنجینه های گران بها بیندازید تا روح و روانتان تازه شود ولی حتما بعد از دیدن افسون خواهید خورد که چرا به همین شکل رها شده اند، این سنگ ها آنقدر وقتتان را می گیرند که به سه شنبه بازار هم نمی رسید!
افسوس …
برای دیدن عکسها به تالار گفتمان خوانساری ها مراجعه فرمایید.

 

در این رابطه بد نیست بخوانید:

گنجینه مفاخر خوانسار              از: خسرو دهاقین

سینه پر گوهر چرخ             از: گروه ادبی پرخچه

فاتحه پرخچه بر قبر وهاج     از: گروه ادبی پرخچه

 

نظرات  (۲)

چرا باید اینطور در گمنامی رها بشند در حالیکه این آثار بخشی از هویت این شهرند و منی که خودم اهل دیارم و خیلی مثل من از وجود چنین اثاری بی خبر هستند در حالیکه و ارائه و حفظشون فرصت مناسبی هستند در معرفی شهر من فکر میکنم مشکل تک بعدی نگری مسئولین به پتانسیل های شهر باعث شده که از خیلی از ظرفیت های شهر استفاده نشه
تعدادی از این سنگها که قدمتی بیشتر از 300 سال دارند در کنار قبر شیخ ابا عدنان سرچشمه موجود است که در سالهای گذشته شهرداری از انها برای آبشار خروجی حوض سرچشمه استفاده کرده که بنده چندین بار حتی به شهردار وقت هم یاد آوری نمودم که اینها سرمایه ی گذشته من و تو خوانساری است باید از اینها نهایت مراقبت را انجام داد اما دریغ از گوش شنوا !! هم اکنون این سنگ ها بر اثر فرسایش در حال نابودی هستند . باز هم دیر نشده فکری برای آنها نمود . ای کاش میراث فرهنگی شهرستان همتی میکرد این سنگ های پراکنده را سرو سامان می داد تعداد دیگری از این سنگها در محوطه بابا پیر موجود است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی